Multe dintre noi consideram ca imaginile frumoase, adesea extrem de editate, postate de ceilalti pe retelele de socializare ne degradeaza imaginea despre propriul corp. Ne putem proteja de acest lucru? Care este parerea oameniilor de stiinta?
Momentan, cercetarile privind masura in care social media ne influenteaza parerea despre aspectul fizic se afla in stadiu incipient, iar majoritatea sunt corelative.
Asta inseamna ca nu s-a demonstrat, de exemplu, ca o anumita retea sociala ii va provoca unei persoane sentimente negative legate de aspectul sau fizic, ori ca persoanele care sunt preocupate de modul in care arata sunt mai predispuse sa utilizeze o anume platforma.
Totusi, o multime de oameni de stiinta au incercat sa afle in ce mod ne influenteaza imaginile vazute pe retelele de socializare.
Ce fel de continut ne afecteaza stima de sine
Conform BBC, o analiza a 20 de lucrari realizate in 2016 a scos la iveala ca activitatile bazate pe fotografie, cum ar fi navigarea pe Instagram sau postarea unor selfie-uri, au reprezentat o mare problema in privinta gandurilor negative despre aspectul fizic al celor in cauza.
Dar putem evita acest lucru. Cercetatorii spun ca secretul este alegerea persoanelor cu care ne comparam.
Intr-un sondaj la care au participat 227 de studenti de sex feminin, femeile au raportat ca tind sa isi compare defectele cu cele ale persoanelor din grupul lor si celebritatilor, dar nu si cu membrii familiei sau persoanele foarte apropiate, in timp ce navigheaza pe Facebook.
Conform cercetatorilor, acest lucru se intampla pentru ca toti tindem sa prezentam o versiune unilaterala a vietii noastre in mediul online. De aceea, daca cunosti o persoana bine, realizezi ca posteaza doar aspectele pozitive si ca ceea ce publica nu reflecta viata sa reala.
Cat despre tipurile de continut, acestea nu au acelasi efect privitor la perceptia noastra asupra fizicului. Cercetarile sugereaza ca imaginile de tipul fit inspiration sunt printre cele care ne creeaza cele mai dure reactii fata de felul in care aratam.
Amy Slater, profesor asociat la Universitatea din West Anglia, Bristol, a realizat un studiu in 2017, in cadrul caruia 160 de studente au vazut fie citate din seria #fitinspo sau motivationale, fie un amestec de ambele, toate provenind din conturi reale de pe Instagram.
Cele care au vazut doar #fitspo au inregistrat niveluri scazute de auto-compasiune, dar cele care au vazut citate motivationale (de ex. "Esti perfect asa cum esti") au fost mai ingaduitoare cu ele insale si s-au simtit mai bine in legatura cu trupurile lor.
Sentimentele provocate de postarea selfie-urilor
Jennifer Mills, profesor la Universitatea York din Toronto, le-a cerut studentelor sale sa isi faca un selfie si sa il incarce pe o retea de socializare.
Unor fete li s-a permis sa isi faca o singura poza, pe care sa o incarce fara sa o editeze, in timp ce celelalte isi puteau face oricate fotografii doresc si sa o editeze pe cea preferata inainte de a o posta.
Mills a descoperit ca toate fetele s-au simtit mai putin atragatoare dupa ce au postat imaginile decat atunci cand au inceput experimentul. Chiar si cele carora li s-a permis editarea fotografiilor.
"Chiar daca pot face rezultatul final sa arate mai bine, ele inca se concentreaza asupra unor aspecte pe care nu le plac la ele", a spus ea.
Multe dintre participantele la studiu au cerut opinia cuiva despre respectivul selfie, inainte de a decide daca le place imaginea si daca o vor posta.