Nici o alta sarcina din fisa postului nu ne da atatea emotii asa cum o face prezentarea unui proiect sau tinerea unui discurs in fata colegilor. Statisticile arata ca 1 din 4 oameni se tem de vorbitul in public. Ba chiar ne sperie mai tare decat serpii, iadul, mersul singuri noaptea si insectele, conform unui studiu din 2018 realizat de Universitatea Chapman.
Insa cercetarile arata ca exista modalitati de a ne lasa coplesite de emotii. Iata cateva sfaturi pe care psihologii si expertii le recomanda, conform Huff Post:
- Recunoaste-ti emotiile
Emotiile sunt cele care ne fac sa fim speciale, sa simtim si sa traim viata intens. Asadar, tot ceea ce faci trebuie sa contina si un gram de implicare emotionala.
A fi constienta de teama pe care o simti in acele momente te poate ajuta sa iti controlezi emotiile. Modul in care te gandesti la anxietatea ta poate schimba felul in care te raportezi la ea.
In cadrul unui studiu, profesorul Alison Wood Brooks a recrutat cateva persoane pentru a canta o piesa in fata unui grup. Inainte de a incepe, li s-a cerut sa vorbeasca despre emotiile resimtite. La finalul experimentului s-a dovedit ca cei care au declarat ca sunt emotionati au performat mult mai bine decat cei care se simteau nelinistiti si cei care nu au vorbit despre cum se simt.
Intr-un experiment separat, participantilor li s-a solicitat sa tina un scurt discurs dupa ce li s-a spus sa zica "sunt calm"/"sunt incantat". Brooks a sugerat ca acest lucru functioneaza fiindca a te incuraja te poate face sa privesti sarcina ca pe o oportunitate, in timp ce incercarile de a te calma te pot face sa o vezi ca o amenintare.
- Focuseaza-te pe ceea ce ai de impartasit
A fi rugata sa vorbesti in fata altor persoane poate fi o onoare. Insa multe dintre noi ne dorim sa avem performante cat mai bune care sa ne ridice in ochii celorlalti. Mai ales ai sefului.
Nu te mai concentra pe propria persoana ci asupra informatiile pe care le furnizezi. In acest fel, discursul tau devine un schimb de idei. Focuseaza-te pe motivul pentru care discursul public conteaza pentru echipa sau clientul tau.
- Concentreaza-te pe rezultat
Deseori, motivul pentru care ne incurcam, este ca incepem sa acordam prea multa atentie detaliilor. Concentreaza-te pe rezultatul a ceea ce incerci sa spui, mai degraba decat pe fiecare cuvant care iese din gura.
Deci, lasa deoparte planul realizat in cel mai mic detaliu si fii autentica. Din cauza emotiilor, intreruperilor s-ar putea sa uiti ceea ce ai invatat pe de rost si sa ai parte de momente stanjenitoare. Vorbirea libera este mai utila decat reproducerea mecanica a unor idei.
Sursa foto: Shutterstock