Inteligenta emotionala este o inteligenta sociala care ne permite sa ne recunoastem propriile emotii, dar si pe ale celorlalti. Ea este cea care ne face sa diferentiem intre multitudinea de emotii pe care le simtim sau percepem la altii si ne ajuta sa luam deciziile potrivite in situatii concrete.
Inteligenta emotionala poate fi invatata si imbunatatita de-a lungul vietii, spre deosebire de inteligenta cognitiva.
Studiile arata ca persoanele care au un coeficient de inteligenta emotionala ridicat au parte de mai mult succes in cariera. O cercetarea realizata de Daniel Goleman, cel care este parintele conceptului de inteligenta emotionala, a dezvaluit ca angajatii cu un EQ ridicat isi valorifica potentialul cognitiv si emotional de care dispun si ajung in pozitii de conducere.
Cu cat un angajat avanseaza mai mult in companie, cu atat inteligenta emotionala devine mai importanta, nivelul de EQ fiind cel care face diferenta intre un lider bun si unul slab.
Componentele inteligentei emotionale
EQ este alcatuita din cinci zone: autocunoastere, autocontrol, motivatie, empatie si abilitati sociale, potrivit mai multor specialisti. Acestea sunt esentiale in toate aspectele carierei.
Inteligenta emotionala presupune analizarea emotiilor noastre. De exemplu, aflat in sedinta si simtindu-se iritat, un lider care are un coeficient mare de EQ nu va face un comentariu neplacut ci va incerca sa isi inteleaga starea si sa gaseasca o modalitate constructiva de a se exprima.
De asemenea, motivatia, empatia si abilitatile sociale merg mana in mana. Abilitatea unui lider de a recunoaste ceea ce simt atii este esentiala pentru a construi relatii productive, de incredere.
Lucruri pe care le poti face pentru o mai buna inteligenta emotionala
- Practica zilnic cateva minute de emotii pozitive. In acest interval, gandeste-te la lucrurile pozitive care ti se intampla.
- Dimineata iesi in aer liber. Trezeste-te mai devreme si fa o plimbare ori mergi la alergat. Daca vremea nu iti permite, e suficient sa iti bei cafeaua pe balcon.
- Analizeaza-ti emotiile. Ce anume le-a cauzat? Reactia ta este justificata? Fii sincera cu tine si scrie totul pe hartie.
- Invata sa nu iei totul in serios si sa te iei, din cand in cand, peste picior.
- Nu lua personal ceea ce ti se intampla. Majoritatea problemelor care apar nu sunt indreptate special impotriva noastra. Ni se intampla tuturor sa avem parte de situatii neplacute, sa spunem lucruri care ranesc, desi nu aveam intentia asta.
- Spune "Multumesc", "Ai dreptate", "Imi pare rau".
- Fa complimente fara sa astepti ceva in schimb. Multumeste si zambeste cand le primesti.
- Cand nu stii daca trebuie sa faci ceva sau nu, imagineaza-ti ce se poate intampla in cel mai rau caz posibil. Dar in cel mai bun? Ce e cel mai probabil sa se intample?.
Sursa foto: Shutterstock