12 filme despre modă pe care trebuie să le vezi. De la „Funny Face”, la „Coco Before Chanel” și „House of Gucci”
Poveștile extravagante care ilustrează lumea fantastică, strălucitoare și irezistibilă a modei asigură scenariul perfect pentru un film de succes. Fie că vorbim despre viața tumultoasă a faimoasei Gabrielle Coco Chanel, de creativitatea complexă a couturierului francez Yves Saint Laurent sau de o tânără jurnalistă care manifestă un oarecare dispreț față de superficialitatea din lumea modei, dar care ajunge să lucreze chiar în acest domeniu, iată 12 filme despre impresionanta lume a modei pe care să le vezi măcar o dată în viață:
House of Gucci (2021)
Lady Gaga face un tur de forță în „House of Gucci” regizat de Ridley Scott. Filmul are la bază cartea scrisă de Sara Gay Forden, „The House of Gucci: A Sensational Story of Murder, Madness, Glamour and Greed”. Distribuția este completată de actori celebri ca Adam Driver, Al Pacino, Jared Leto, Jeremy Irons și Salma Hayek. Gaga este Patrizia Reggiani, femeia care nu se dă în lături nici de la crimă pentru a-și croi drum spre averea famoasei familie Gucci.
Coco Before Chanel (2009)
O călătorie în viața lui Coco, pornind din copilăria ei la internat și ajungând la primele sale abilități de croitoreasă la Paris, prin înființarea propriei ei case de modă. Filmul biografic al lui Anne Fontaine este o trecere în revistă a vieții incredibile a lui Gabrielle Chanel, care își trăiește jobul la fel de pasional precum poveștile de dragoste. Audrey Tautou o întruchipează cu grație pe această mare Mademoiselle care a eliberat femeile prin hainele ei elegante și simple.
The Devil Wears Prada (2006)
Când Andrea Sachs (Anne Hathaway), o tânără jurnalistă, obține jobul de asistentă a celebrei Miranda Priestly (Meryl Streep), redactor-șef al revistei Runway, are parte de un șoc cultural. Lui Sachs nu-i pasă de cum arată și chiar manifestă un oarecare dispreț față de superficialitatea din lumea modei. Miranda Priestly este însă la polul opus, iar tinerei asistente nu-i va fi tocmai ușor să se adapteze cerințelor șefei ei. Cu mult umor și actori de cinci stele, această adaptare a romanului din 2003 al lui Lauren Weisberger este un must-see.
Yves Saint Laurent (2014)
În „Yves Saint Laurent” de Jalil Lespert, ne este prezentată viața unuia dintre cele mai mari nume din moda franceză, unde personalul și profesionalul se intersectează adesea. De la poziția de manager al Dior în 1957 până la crearea propriei case de modă în 1961, inclusiv relația sa cu Pierre Bergé, filmul încearcă să întruchipeze creativitatea complexă a couturierului francez. Cu inspirațiile sale, încercările eșuate și colecția Russian Ballet 1976, filmul atinge toate fațetele. Pierre Niney a triumfat în rolul lui Yves Saint Laurent, câștigând premiul César pentru cel mai bun actor și ieșind triumfător în fața lui Gaspard Ulliel care a jucat același rol în „Saint Laurent” de Bertrand Bonello, în același an.
Funny Face (1957)
Audrey Hepburn trăiește povestea Cenușăresei în Parisul anilor 50. În această comedie muzicală a lui Stanley Donen, angajata unei librării din Greenwich Village, pe nume Jo Stockton, pasionată de filozofie, devine model pentru revista de modă americană Quality. Maggie Prescott, editorul revistei, și fotograful Dick Avery își unesc forțele pentru a o convinge pe Stockton să devină modelul lor. Într-un Paris postbelic, pe muzica lui George și Ira Gershwin, Jo și Dick se îndrăgostesc, combinând două universuri care la început par să nu se integreze prea bine.
Confessions of a Shopaholic (2009)
Becky e dependentă de cumpărături, iar cheltuielile sunt singurele care o fac să simtă că trăiește cu adevărat. În mod ironic, ea este angajată să scrie pentru o revistă financiară care-și sfătuiește cititorii cu privire la economiile lor. Ascunzându-și dependența de șeful și colegii ei, Becky trebuie să-și înfrunte demonii interiori sau riscă să se piardă în această provocare.
The Neon Demon (2016)
O tânără pornește spre Los Angeles cu un singur vis în buzunar: o carieră de model. Ascensiunea ei si puritatea look-ului trezesc însă sentimente de invidie în rândul altor colege. Filmul lui Nicolas Winding Refn, prezentat la Cannes în 2016, ne dezvăluie o Elle Fanning în, probabil, cel mai tulburător rol al ei de până acum.
The Dressmaker (2015)
În filmul australian din 2015 al lui Jocelyn Moorhouse, Kate Winslet este Tilly, o croitoreasă de succes care se întoarce în micul ei oraș natal din Australia, după ce a locuit în Europa. Motivele lui Tilly nu sunt atât de inocente, ținând cont de foștii vecini care i-au ruinat copilăria. Echipat cu o cantitate suficientă de comedie, „Croitoreasa” portretizează o societate abuzivă în care zvonurile alimentează neliniștea comunității.
Phantom Thread (2017)
Este povestea lui Reynold Woodcock (Daniel Day-Lewis), omul care domnește peste lumea haute couture din Londra anilor 50. O cronică elegantă a acestui univers fashion ce ilustrează și o frumoasă poveste de dragoste. În regia lui Paul Thomas Anderson, pelicula a câștigat și Oscarul pentru cele mai bune costume.
Personal Shopper (2016)
Chanel a furnizat costumele pentru acest film regizat de Olivier Assayas, cu Kristen Stewart în rolul consilierul personal de modă. Muza Chanel de ani de zile, Kristen este o asistentă tulburată și bântuită de spiritul fratelui ei geamăn decedat. În cele din urmă este împinsă să fure de la angajator, dar cine este, de fapt, de vină? Olivier Assayas a câștigat premiul pentru cel mai bun regizor cu acest lungmetraj, la Festivalul de Film de la Cannes 2016.
Ready to Wear (1994)
Filmat în timpul Săptămânii Modei de la Paris, în primăvara anului 1994, „Ready to Wear” ne transportă în vârtejul lumii couture pariziene, recent șocată de moartea suspectă a președintelui Consiliului Modei în timpul unui blocaj în trafic. Pelicula prezintă duo-ul Sophia Loren și Marcello Mastroianni, doi titani din lumea cinematografiei italiene.
Who Are You, Polly Maggoo? (1966)
Viziunea acestui film asupra anilor 60 este una suprarealistă și intenționat satirică. Regizat de fotograful și cineastul american William Klein, filmul ironizează excesele și frivolitățile industriei modei. Costumele oferă ca o capsulă a timpului a anilor 60 care i-au inspirat pe Jean-Paul Gaultier și Marc Jacobs, iar Grayson Hall, în rolul domnișoarei Maxwell, un editor de modă imperios, în stil Diana Vreeland, asigură un spectacol strălucit.