Andreea Retea, Andressa, este una dintre primele bloggerite din Romania. Ea a reusit sa starneasca interesul cititorilor timp de 14 ani, ocupandu-se in paralel si de alte proiecte.
Daca ti s-a parut cunoscuta din poza principala a acestui articol, memoria nu ti-a jucat feste: alaturi de Irina Fodor, Andreea Retea a produs si prezentat emisiunea "Inspiratie de weekend" de pe Pro TV.
Dincolo de blogul de succes pe care il are, ea a fost scenarist al emisiunii "La Maruta" si a colaborat cu Andra, fiind una dintre persoanele-cheie din echipa artistei.
Tinand cont de vasta ei experienta in media, atat in fata, cat si in spatele ecranelor, am vrut sa aflam de la Andressa ce mai inseamna in ziua de azi sa fii blogger si cum poti avea succes intr-un mediu atat de competitiv.
PeRoz.ro: Completeaza fraza: Buna, sunt Andreea Retea si...
Andressa: ... nu ma plictisesc niciodata. Nici nu prea ma odihnesc de altfel.
Cum e viata de blogger? Tinerii se asteapta la un lifestyle plin de stralucire, evenimente mondene, brunch-uri, gift bags si cine pe gratis. Asa e?
Mie imi place foarte mult, de-aia e hobby-ul meu de 14 ani si a ajuns sa ma defineasca mai mult decat slujba mea. Nu stiu cat e de glamorous, e multa munca in spate, dar e si minunat, e un mediu deschis in care poti cunoaste oameni interesanti, din multe domenii profesionale.
Sa va explic, cred ca ideea de blogger a tot evoluat in timp. Acum multi ani, bloggerul se ascundea in spatele unui pseudonim si companiile nu organizau evenimente pentru el. Cu siguranta nu primea aceeasi atentie ca o vedeta de televiziune. Pe masura ce bloggingul a devenit mai atragator pentru cititori, si companiile si-au indreptat atentia catre ei, i-au inclus in campanii, i-au invitat la evenimente. Insa cei care si-au creat un nume in online si sunt foarte relevanti si, de asemenea, cautati au muncit mult pentru asta, au investit bani in site-uri, in fotografii, in studiouri.
Este un business ca oricare altul pana la urma. Pare usor si, ca freelancer in domeniul PR, am auzit adesea: "Imi fac si eu maine un blog si cer mii de euro". Eu le recomand celor care spun asta sa incerce, sa vada cum este si cat succes au.
Nu as vrea sa trag concluzia ca nu e deloc misto, pentru mine este fain faptul ca un curier imi suna la usa si imi aduce o surpriza de la un brand care imi place, fie ca e un gel de dus, un parfum, o ciocolata, vin, o invitatie la cinema, la un brunch sau un obiect personalizat.
Unele cadouri au valoare mai mica, altele mai mare, dar mereu ma bucur foarte mult sa testez ceva nou aparut, sa ma bucur de surpriza. Plus ca pot sa fac la randul meu o surpriza mamei mele sau unei prietene, daca am produse pe care pot sa le dau mai departe. De multe ori nu ma indur, recunosc!
Ce inseamna credibilitatea pentru un blogger si cum isi construieste un blogger credibilitatea?
Credibilitatea si reputatia se construiesc in timp, prin activitate, colaborari, asocieri de imagine. Eu am aflat in anii mei din online ca oamenii te respecta si te apreciaza pentru cifrele pe care poti sa le raportezi, importante intr-un raport, dar nu numai. Conteaza sa ai anumite valori, sa arati ca esti un profesionist, ca lucrezi cu oameni valorosi, ca munca ta e apreciata, de exemplu, prin nominalizari sau castigare de premii.
Cum iti alegi subiectele despre care scrii?
Blogul este extrem de personal, de cand l-am lansat pana in zilele noastre nu am reusit sa il transform intr-o publicatie de lifestyle, ci a ramas jurnalul meu. Scriu despre ce simt, ce gandesc, oamenii pe care ii respect, ce e important pentru mine. Intr-un fel, asta cred ca mi-a pastrat cititorii fideli si, intr-o nota mai putin optimista, m-a impiedicat sa cresc foarte mult.
Cred ca e destul de greu sa ai zeci de mii de cititori zilnic atunci cand iti tratezi site-ul cu relaxare, fara un obiectiv de business, ca sa zic asa, si iti respecti ritmul personal de scriere, adica pot trece saptamani fara sa mai scrii sau refuzi sa abordezi anumite subiecte.
Ce te inspira?
Ma inspira viata mea de zi cu zi, desi de ani de zile e foarte repetitiva, suntem toti noiste hamsteri care alearga pe o rotita, nu-i asa? Ma inspira problemele si provocarile mele. Oamenii pe care ii intalnesc, despre care citesc. Ma inspira si viziunea mea: de a trai intr-o lume in care oamenii sunt implicati si egali, indiferent de varsta , background si sex. As vrea sa ajut la construirea acestei lumi ajutand cat mai multi oameni, scriind despre oamenii care merita atentia noastra.
Ce sfat ai pentru tinerele care vor sa-si faca un blog, dar simt ca nu scriu destul de bine?
Cred ca e un domeniu in care poti construi, ai loc sa evoluezi. Si daca nu ai un plan de business de la inceput sau nu vei avea niciodata, chiar daca nu esti convins ca ti-ai gasit drumul, ai timp sa te hotarasti. E important sa incepi de undeva, sa te lovesti de probleme, sa inveti pe parcurs.
Daca nu stiu sa scrie destul de bine, pot citi mai mult si se mai lucreaza la asta sau poate ca drumul lor e cu fotografie sau video. Daca vor sa se exprime, nu are sens sa mai amane. Dar daca vor sa faca un business, atunci au nevoie de un business plan si o investitie financiara. Ca e blog, coafor sau cafenea, tot de analizarea oportunitatilor si a riscurilor ai nevoie.
In final, povesteste-ne putin despre experienta de scenarist si realizator TV si cum te-a ajutat ea in conturarea blogului.
Nu as zice ca profesia mea m-a ajutat, ba dimpotriva, mereu a stat in calea bloggingului. Serios. Cele mai fructuoase perioade ale blogului meu, cu postari dese, scrise bine, cu multi cititori, au fost perioade in care ori nu lucram inca, ori eram in vacanta sau nu ma concentram suficient la birou si mintea imi putea zbura departe, spre alte lucruri pe care le povesteam pe blog.
Am lucrat ca scenarist si producator de continut in televiziune 10 ani si in timpul asta m-am consumat mult, am lucrat cu multa pasiune si am crezut, cu naivitate poate, ca pot schimba ceva, gusturi, mentalitati, ca pot educa. Am plecat din televiziune simtindu-ma invinsa, cu sentimentul ca schimbarea nu se poate face la milioane de oameni deodata sau poate ca televiziunea nu e mediul prin care se produc schimbarile pe care mi le doream eu. Ca poate mai bine incerc sa ajut cate un om, sa scriu un articol care influenteaza 10 oameni sa faca o schimbare in viata lor.
Am deci in continuare aceasta dorinta, dar cu televiziunea nu am putut sa o indeplinesc. Cu blogul am aceasta imensa satisfactie, primesc feedback imediat, imi scriu cititori si imi spun ca i-a ajutat un anumit text, ca i-a ajutat sa ia o decizie, ca au inceput sa faca si ei voluntariat sau sa doneze sange. Chiar simt ca fac lumea mai buna si asta ma face foarte fericita.
Foto: Daniel Udrescu